#2 Mój PC [Procesor AMD Phenom II X4 965]

Przedstawiam serię testów mojego procesora i wyjaśniam dlaczego skusiłem się właśnie na propozycje ze stajni AMD.

 Dlaczego nie Intel?
Najbardziej zbliżony wydajnościowo procesor Intel'a(Core i5-750 2.66GHz) kosztuje 670zł zaś AMD Phenom II X4 965 zaledwie 515zł. Gdybym chciał i7 lub jakiegoś Quad'a to koszty wzrosłyby do około 1000zł. Jak widać zwróciłem się w kierunku wskaźnika cena/jakość. Zegar mojego procesora można łatwo podkręcić do wartości 3.8GHz(z 3.4GHz) a wtedy staje na równi nawet z Intel'em Core i7 980X, procesorem za 3600zł.

Phenom pomimo że jego TDP wynosi 140W, jest taktowany 3.4GHz i jest wykonany w procesie technologicznym 45nm  nie zużywa znacznych ilości prądu. To dzięki wbudowanemu systemowi oszczędzania energii - procesor gdy nie potrzebuje całej swojej mocy obniża mnożnik z 17x na 4x(taktowanie spada na 800MHz) i napięcie(z 1.3 na 0.9). W spoczynku pobiera około 80W(dosyć mało), pod obciążeniem około 220W(sporo).
Temperatury wynoszą odpowiednio: w spoczynku - około 34stopnie, pod obciążeniem blisko 50stopni. Czyli lepiej niż procki intelowskie.

Specyfikacja techniczna::
proces technologiczny: 45nm
rdzeń: Deneb
Cache L2: 512kB
Cache L3: 6192kB
Typ gniazda: AM3
Taktowanie procesora: 3.4GHz

Testy::
Jako że jestem posiadaczem Windowsa 7 to pierwszym benchmarkiem który odpaliłem był ten wbudowany. W skali 1-7.9 Phenom II X4 965 BE otrzymał 7.4. Nieźle.

Jak wiecie z wcześniejszego posta mam W40k: Dawn of War II. Odpaliłem wbudowany benchmark. Ustawienia: 1280x1024, Ultra.


Wyniki:


Lara Croft and the Guardian of Light. Testowane FRAPS'em.
Ustawienia: Wysokie, Filtrowanie tekstur: x16, Antyaliasing: 16xQ AA.

Wyniki:
  Min: 103 FPS
  Max: 144 FPS
  Średnio: 124 FPS


Starcraft II
Ustawienia: Wysokie. Gra 1vs1.

Wyniki:
  Min: 36 FPS
  Max: 60 FPS
  Średnio: 60 FPS
Głównym powodem dla którego wyniki są takie a nie inne jest to że ograniczyłem w grze liczbę klatek do 60/s.




DeadSpace 2
Ustawienia: Ultra.


Wyniki:
  Min: 80 FPS
  Max: 465 FPS :)
  Średnio: 140 FPS.


Dodatkowe testy itp: Phenom II X4 965 Black Edition - najwyżej taktowany czterordzeniowiec. 
AMD Phenom II X4 965 Black Edition - najszybszy procesor AMD.
Warto zaznaczyć że procesor zdobył wyróżnienie od benchmark.pl.



Sterowniki::
Dzięki sterownikom dołączonym do płyty głównej można w łatwy sposób podkręcić FSB, mnożniki(osobno dla każdego rdzenia) i napięcie. Dostajemy pod kontrolę także wiatraczki. Sweet. AMD udostępnia świetne narzędzie AMD Overdrive. Jest to program za pomocą, którego możemy np. wkręcić całą platformę sprzętową na najwyższe obroty(CPU, RAM, Chipset i przy okazji wiatraczki), skorzystać z podkręcania automatycznego, sprawdzić stabilność komputera wbudowanymi benchmarkami i testami itp. itd. itj. Bardzo przydatne.

Podsumowanie::
AMD Phenom II X4 Black Edition = bad ass. Póki co nie zamieniłbym go na inny model. Z chęcią natomiast zamienię jego system chłodzenia bo wiatraczek jest ZA GŁOŚNY. Polecam osobom, które chcą mieć wypas procesor za rozsądne pieniądze.

Komentarze